Sri Lanka - deel 1

27 juni 2015 - Ella, Sri Lanka

Lieve vrienden en familie,

Ik ben al ruim twee weken weg en er is een hoop gebeurd. Ik zal maar bij het begin beginnen, het afscheid.

Op allerlei verschillende manieren heb ik afscheid van jullie, mijn dierbaren, genomen. Soms met een lach, maar meestal met flink wat tranen. Nu ik dit zit te typen springen de tranen me ook weer in de ogen. Ik heb me erg geliefd gevoeld door jullie, door jullie aandacht, cadeautjes en verrassingen. Het moeilijkst was natuurlijk het afscheid op Schiphol van mijn moeder en zusje, werkelijk hartverscheurend. Ik heb tot mijn overstap in Londen elke minuut zitten huilen. In Londen aangekomen werd ik gelukkig al snel opgevrolijkt door een zelfgemaakt ‘tijdschrift’ wat mijn vriendinnetjes stiekem in mijn tas hadden verstopt! Even geen tranen meer maar een flinke lach!

Colombo
De reis naar Sri Lanka is geheel soepel verlopen. Op het vliegveld meteen geld gepind en een lokaal simkaartje gekocht en daarna op zoek naar de bus richting de stad Colombo. Die was gauw gevonden en binnen een uur was ik in het centrum. Gauw een tuktuk aangehouden en op naar het hostel. Mooi verhaal nog….Ik was een beetje laat met boeken en had de laatste dagen nogal wat stress. Dus ik had voor de verkeerde dagen een boeking gedaan haha! Ipv 11 en 12 juni, had ik voor 10 en 11 juni geboekt. Maar ja 10 juni zat ik natuurlijk in het vliegtuig. Gelukkig maakte ze er geen probleem van en was het allemaal oke. In het hostel heb ik Andy leren kennen, hij vroeg of ik zin had om wat met hem te gaan eten. Hij was de dag ervoor aangekomen en kende de weg al een beetje, altijd handig! Nou in de omgeving van ons hostel was dus bijna niks te vinden… Uiteindelijk vonden we een Chinees restaurant, had me wel iets anders voorgesteld van mijn eerste maaltijd in Sri Lanka! ;) Na een onrustige nacht vanwege asociale luidruchtige Bengalezen, besloten Andy en ik de stad te gaan verkennen en Andy zou die middag de trein nemen. Nou in Colombo valt niks te zien of te beleven, het is een smerige stad en we hadden het al gauw gezien. Zijn we ook nog even opgelicht! Al lopend begon een aardige man tegen Andy te praten over cricket, ik heb er de ballen verstand van dus hield me afzijdig van het gesprek. Hij was bekend in Colombo en wilde ons graag de stad laten zien, dus er werd al gauw een tuktuk aangehouden en we hebben een boeddhistische tempel en een hindoe tempel bezocht. We hadden al een paar keer gevraagd wat het zou kosten dat ritje met die tuktuk en elke keer werd er geen duidelijk antwoord opgegeven, ‘het kwam wel goed…’. Ik voelde de bui al hangen natuurlijk en ja hoor bij uitstappen werd er gezegd dat we 36 km in de tuktuk hadden rondgereden. Wat een grap! Ze dachten zeker dat we mongolen waren, ze wilde in ieder geval grof geld. We hebben ongeveer 5 euro in hun handen gedrukt en zijn uitgestapt en weggelopen. Al met al goed stom van onszelf, we hadden beter moeten weten… Op het station kwam ik erachter dat voor de volgende dag geen plek meer was in de trein naar Kandy, alleen op dezelfde dag nog. Dus ik met Andy terug naar het hostel, mijn spullen ingepakt en na wat gezeur toch nog wat geld terug gekregen, want ja ik zou daar die nacht niet blijven. We kwamen laat op de avond aan in Kandy en hadden online al een hotel geboekt. Daar aangekomen konden we genieten van een mooi uitzicht over de bergen en de stad en van de rust.

Kandy
Ondanks dat we in een mooi hotel zaten was het wel duidelijk dat we een flink eind van de stad af zaten en besloten we om die dag een ander hotel te boeken, midden in het centrum. Dit hotel stelde niet veel voor maar het was prima en de eigenaar erg vriendelijk. We zijn die middag gaan wandelen in het Royal Forest Park, waar we veel apen hebben gezien en ook een eenzame monnik die daar in een grot woont. Daarna hebben we rond het meer gewandeld en ’s avonds hebben we de ceremonie bijgewoond van de Temple of the Tooth.
"De Temple of Tooth, ook wel Dalada Maligawa genoemd, is een de meest heilige Boeddhistische pelgrimsoorden ter wereld. Dagelijks komen duizenden boeddhisten naar de tempel omdat hier de linkerbovenhoektand van Boeddha wordt bewaard. Het verhaal gaat dat de tand na de crematie van Boeddha, in 543 voor christus, uit de as is gehaald. In de vierde eeuw zou de tand, verborgen in het haar van een Indiase prinses, naar Sri Lanka zijn gesmokkeld. Voordat de tand in Kandy terecht kwam reisde het met de verschillende koningen mee van stad naar stad. Pelgrims en toeristen kunnen de heilige tand niet zien omdat deze in zeven gouden kistjes wordt bewaard. Deze kistjes passen in elkaar en worden steeds kleiner. Driemaal daags wordt er een ceremonie (pooja) met traditionele muziek gehouden in de tempel."
Nou dat klopt inderdaad, veel commotie om van een afstand naar een gouden kistje te kijken. Maar wel een bijzondere ervaring al met al!

De volgende dag moesten we vroeg op, want we werden opgehaald voor een trekking in Knuckles Range. We gingen eerst ontbijten en ik kreeg ‘porridge’ in een lelieblad. Het was nog best lekker ook! Bij de voet van de berg aangekomen liepen we eerst naar het basiskamp, waar we onze spullen konden achterlaten. Daarna hebben we uren gewandeld door theeplantages, door bamboebossen, zijn we over rotsen van de rivierbedding naar de rand van de waterval geklauterd en vervolgens door de dichte begroeiing langs de waterval naar beneden en weer terug naar het basiskamp. Daar werd een heerlijke maaltijd voor ons bereid en in de tussentijd ben ik met de gids nog wat vogels gaan spotten. Na de maaltijd nog een kaartspel gespeeld onder het genot van een lokaal drankje, coconut arack (alcoholisch drankje natuurlijk)! En daarna maar ons tentje opgezocht. Het was vreselijk koud in de bergen en had ondanks een extra dekentje slecht geslapen. De volgende dag stond het ontbijt voor ons klaar en daarna begonnen we weer aan de trekking. Dit keer kwamen langs theeplantages, rijstvelden en moesten we een rivier oversteken. Helaas werden we zeiknat geregend! En door het natte weer wisten de bloedzuigers ons te vinden. De dag ervoor had eentje me al gebeten, maar kon deze gauw uit mijn enkel trekken. Dit keer was Andy het slachtoffer, hij zat goed vast en moest dus gewoon wachten tot de bloedzuiger vol zat en vanzelf losliet. Nadat we even konden bijkomen tijdens een lunch in een dorpje, was het gelukkig droog geworden en moesten we nog ongeveer een uurtje lopen en werden we weer opgehaald en terug naar Kandy gebracht.

Sigiriya en Dambulla
De dag erop vertrokken we naar Sigiriya, we kwamen daar laat aan en hadden ook alweer online een guesthouse geboekt. We hebben de volgende ochtend Pidarangale Rock beklommen, ipv de bekende en veel toeristischere Sigiriya Rock. Voor de laatste moet je 25 euro entree betalen en voor degene die wij hebben beklommen maar 5 euro. Het uitzicht was prachtig! In de middag hebben we in het naast gelegen Dambulla de grottempels bezocht. We waren beide niet zo onder de indruk. Andy heeft net als ik al veel in Azië gereisd en om eerlijk te zijn vallen de tempels van Sri Lanka nogal tegen. We zijn gewoon al teveel verwend…. We zouden de volgende dag naar Polonnaruwa gaan om nog meer tempels en Boeddha beelden te bekijken, maar dat plan hebben we maar aangepast.

Anuradhapura en Wilpattu NP
Bij onze aankomst in deze stad hebben we allereerst maar even geluncht bij een lokaal tentje. Er was een soort buffet, je pakte een lelieblad en daar gooide je van alles op. De locals zaten met hun handen te eten, maar ze kwamen ons toch maar een vork brengen haha. Die middag hebben we de heilige Bodhiboom bezocht, het is een loot van de Boom der Verlichting waaronder de Boeddha zijn verlichting vond. Er vonden zich wat rituelen plaats rondom de boom en Andy en ik werden gezegend, we kregen een witte stip op ons voorhoofd en een bandje om. Helaas wilde ze wel geld vangen, maar Andy had het niet in de gaten en liep al weg, ben er maar gauw achteraan gelopen! Ook hebben we een super grote stupa bezocht. Toen hadden we onze portie wel weer gehad en zijn we wat biertjes gaan drinken in een bar. Daar ontmoette we Bobby, een aardige man die afgelopen 15 jaar in Australië voor de politie werkte. We hadden het erover om naar het wildpark te gaan maar dat dat nogal moeilijk te bereiken was en erg duur. Na wat belletjes van hem hadden we een veel betere prijs te pakken en zouden we de volgende ochtend om half 6 worden opgehaald. Het was een erg gezellige avond en voor de zekerheid maar telefoonnummers uitgewisseld, voor het geval er iets verkeerd mocht gaan. We zouden sowieso pas naderhand betalen. Maar het is allemaal goed gekomen! We werden netjes opgehaald en bij het park aangekomen hadden we een hele jeep voor onszelf. We hebben verschillende soorten herten gezien, apen, vele vogels, een hele kudde wilde zwijnen, buffels, een krokodil en als hoogtepunt een wilde olifant! Teruggekomen in Anuradhapura waren we totaal uitgeput, maar we wilden ook niet nog een dag in de stad blijven, dus besloten om verder te reizen. We wilden graag richting het strand maar op het busstation aangekomen bleek dat er geen bus meer reed die dag… Dus gauw een ander plan gemaakt, we zouden met de trein naar het Noorden gaan, naar Jaffna.

Jaffna
Na een reis van 5 uur in een hobbelige trein kwamen we dan eindelijk, nog erger uitgeput, aan in Jaffna. We liepen wat rond op zoek naar accommodatie. Bij een guesthouse gingen we de kamer bekijken, ik doe de badkamer deur open, komt er een kakkerlak op me afgesneld! Ik ben naar buiten gelopen en heb gezegd dat we daar dus in ieder geval niet zouden verblijven! Bij een luxe hotel met een zwembad hebben we na wat onderhandelen toch een betaalbare kamer gekregen. Helaas zat ook hier later een kakkerlak, gadverdamme! Gelukkig wist Andy hem te vermoorden. Maar voor de zekerheid heb ik die avond onder mijn pop-up klamboe geslapen.
We vonden Jaffna heel anders dan wat we tot nu toe hadden gezien van Sri Lanka. Ook de mensen zijn veel vriendelijker. Tot eind 2009 was er hier sprake van een burgeroorlog en was het gebied dus gesloten voor toeristen. Wij zijn dus echt nog een attractie voor ze en ben die dag niet gestopt met zwaaien en moest met allerlei mensen op de foto! Een erg leuke ervaring, om eindelijk niet gezien te worden als een wandelende geldboom of als kans om geld af te troggelen. Helaas hebben Andy en ik al veel gedoe gehad over geld… We hebben Fort Jaffna bezocht, een voormalig Nederlands fort van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie en stuitten op een ceremonie in een van de vele hindoe tempels hier. Deden een uitstapje naar het schiereiland Kayts, waar je de gevolgen van de burgeroorlog nog goed kunt zien. Veel verlaten huizen met de kogelgaten erin. En later die dag hebben we de hindoe tempel, Nallur Kandaswamy Kovil, bezocht. Daarna lekker gezwommen in ons zwembad en met een biertje erbij lekker gerelaxt.

Trincomalee
Na 6 uur in een overvolle bus te hebben gezeten, mensen vallen gewoon tegen je aan in slaap en ze hangen ook uit de bus, hadden we al gauw een guesthouse gevonden pal op het strand. Het was de reis waard en heb snel mijn bikini aangetrokken voor een duik in de zee! Die nacht hadden we alleen erg slecht geslapen vanwege een slecht werkende ventilator. In de ochtend dus op zoek naar een andere accommodatie, die later nog slechter bleek te zijn. Hier moesten we 3 kakkerlakken vermoorden en het bed was een ramp. De eerste dag op het strand hebben we lekker niks gedaan, beetje zwemmen, beetje zonnebaden, boekje lezen. Heerlijk! Ook ontmoeten we een Nederlands stel en zij hadden een goede deal gesloten bij een duikshop. We hebben dus gauw geregeld dat wij dezelfde deal kregen en zo vertrokken we de volgende dag naar Pigeon Island om te gaan snorkelen. We hebben een grote blacktip reef shark gezien, flink wat Napoleon fish, een clown vis, papegaaivissen en een kreeft. Moet ook hier weer eerlijk zeggen dat we niet zo onder de indruk waren… Het meeste koraal is dood en het nogal grauw. Die middag weer lekker luieren en in onze nieuwe accommodatie hebben we ’s avonds genoten van verse krab. Vroeg naar bed want we moesten om 6 uur alweer klaar staan om dolfijnen te gaan spotten. En we hebben ze gezien hoor! Hele scholen, ze kwamen langs de boot omhoog, sprongen uit het water, echt super vet. Na het ontbijt was het dan tijd voor twee duiken. We hebben redelijk wat vissen gezien waaronder een grote morray eel , giant pufferfish, nudiebranch, parrotfish, boxfish, napoleon fish en lionfish. Maar ook op de duiklocaties is het koraal veelal dood. Sri Lanka is dus niet de beste plek om te duiken helaas. Toch heb ik ervan genoten!

Badulla
We besloten om ons te verplaatsen naar de bergen, naar het schattige Ella. Om daar te komen moesten via Batticaloa naar Badulla. In Batticaloa aangekomen gingen we eigenlijk op zoek naar een tentje om even te lunchen, maar toen werd ik bijna aangereden door de bus naar Badulla. We zijn er maar snel achteraan gerend en konden nog mee gelukkig! In totaal hebben we die dag 11 uur in bussen gezeten en dat was geen pretje. Toen we in Badulla aankwamen zakte de moed ons helemaal in de schoenen, alles wat dicht en het zag er uitgestorven en obscuur uit. Wat was ik blij dat ik Andy bij me had. Na twee hotels geprobeerd te hebben, die dus gesloten waren, was het bij de derde raak. Het was er eigenlijk te smerig voor woorden, maar we hadden geen keuze. We hebben de nacht doorstaan, maar zijn de volgende ochtend snel weer vertrokken.

Ella
Na een korte en leuke treinreis, je gaat namelijk door een prachtig landschap, kwamen we aan in Ella. De vibe hier was meteen al anders dan in Badulla, veel liever en relaxter. Het is een schattig klein bergdorpje. We hebben hier een mooi hotel en ze hebben leuke restaurantjes. Aan het eind van de middag hebben we Little Adam’s Peak beklommen en het uitzicht op de bergen was echt prachtig. De natuur van Sri Lanka is werkelijk prachtig! Helaas voelde ik ’s avonds al dat de lunch niet zo goed was gevallen en bezocht ik vaak het toilet die nacht. We stonden vroeg op om Ella Rock te gaan beklimmen die dag, maar na het ontbijt voelde ik me zo slap, koortsig, wankel en misselijk dat we de poging maar gestaakt hebben. Ik heb terug naar bed gegaan en na een paar uur slapen en niet eten en wat ORS voelde ik me iets beter en had ik in de middag dus tijd om deze blog te schrijven! Morgen weer een dag dus!

18 Reacties

  1. Marion:
    27 juni 2015
    Jeeeetje Carmen wat heb je al veel meegemaakt deze 2 weken. Zo te lezen heb je het meestal wel naar je zin. Geniet ervan meid. Ik kijk al uit naar het volgende blog. Xxx dikke knuffel vanuit Nederland
  2. Bianca:
    27 juni 2015
    Wauw! Super gaaf om te lezen! Wat een hoop meegemaakt al in die korte tijd!

    Groetjes Bianca! ( van de spugende kat Tijgertje ;) )
  3. Marieke vAH:
    27 juni 2015
    Wow lieve carmen wat een verhalen al zeg en dat in een korte tijd! Erg leuk om te lezen meis!! Veel plezier verder en pas goed op jezelf!! :)
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen!!!
  4. Marieke vAH:
    27 juni 2015
    Wow lieve carmen wat een verhalen al zeg en dat in een korte tijd! Erg leuk om te lezen meis!! Veel plezier verder en pas goed op jezelf!! :)
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen!!!
  5. Eline:
    27 juni 2015
    He lieverd, ik herken veel van je verhalen van 11 jaar geleden in Sri Lanka. Die tand stelt niets voor en gelukkig had ik salamandertjes op mn kamer ipv kakkerlakken. Geniet van het land meis, wanneer ga je naar India? X
  6. Carlijn:
    27 juni 2015
    Super om te lezen. Ik reisde even met je mee! Wat een boel ervaringen nu al! Beterschap voor nu en geniet ze verder, xxx
  7. Ingrid:
    27 juni 2015
    Wow. Wat n avontuur. Keileuk om te lezen. Kijk al uit naar de volgende. Ontdek de wereld verder en laat ons lekker meegenieten. Xx
  8. Petra:
    27 juni 2015
    Gaaaf hoor!!
  9. Raquel:
    27 juni 2015
    Nou nou wat kan een mens veel meemaken in 2 weken. Beetje jaloers hoor haha. Kan niet wachten op je volgende blog of met je te Skypen, ben je toch een beetje minder ver weg.
    Fijn om te horen dat je je over het algemeen vermaakt ondanks de downs af en toe.
    Ik hou van je en ik mis je. Reis de wereld rond en deel je herinneringen zodat wij een beetje mee kunnen genieten.

    Dikke kus en knuffel je zusje en Kevin
  10. Petra:
    27 juni 2015
    Gaaf
  11. Guusje:
    27 juni 2015
    Lieverd, wat een verhalen en dat allemaal in maar 2 weken! Superleuk geschreven en gaaf om te lezen. Ik vind het ook superfijn om af en toe te facetimen want dan kan ik je tenminste even zien en horen. Het liefst zou ik je heel stevig willen knuffelen, want ik mis je, maar ik word wel blij als ik lees, hoor en zie dat jij het naar je zin hebt.
    Climb ev'ry mountain
    Search high and low
    Follow ev'ry by-way
    Every path you know

    Climb ev'ry mountain
    Ford ev'ry stream
    Follow ev'ry rainbow
    'Till you find your dream

    A dream that will need
    All the love you can give
    Everyday of your life
    For as long as you live

    Dikke kus
  12. Toos:
    28 juni 2015
    Heb genoten van je verhaal! Heerlijk om te lezen en vooral heerlijk dat je geniet! Xx
  13. Karin:
    28 juni 2015
    Net als alle anderen heb ik genoten van je verhaal! Heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en je de eerste dagen gelijk al een maatje had om alles mee te delen. We verheugen ons nu alweer op al je komende verhalen! Geniet ervan vrouwtje en be safe!! Xxx
  14. Jolien:
    28 juni 2015
    Tof dat je al zoveel mooie dingen hebt gezien! Goed bezig :)
    Beterschap en nu al benieuwd naar je volgende blog! x
  15. Paul:
    28 juni 2015
    Hoi Carmen & Andy ,
    Hartstikke leuk om te lezen wat je doet en meemaakt.
    Probeer me in te leven hoe het is, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken.
    Razend knap dat je dit doet.
    Veel plezier nog en "let op jezelf"!
    Groetjes en enjoy
  16. Marjolein:
    28 juni 2015
    Wow Carmen wat heb je al veel gedaan, gezien en meegemaakt zeg... Gelukkig gaat het over het algemeen ook allemaal goed, behalve nu dan even. Word maar snel beter en geniet daarna weer lekker verder! Hopelijk komt er binnenkort dan weer zo'n leuke verhaal hier, maar dan gewoon omdat je even tijd hebt om te typen en niet omdat je ziek bent!!!!!
    Dikke knuffel. X
  17. Erwin:
    29 juni 2015
    Wat een verhalen. Heerlijk om te lezen. Pas goed op jezelf.
  18. Els:
    6 juli 2015
    Ha Carmen! Heb met heel veel plezier je eerste avonturen gelezen. Wat een start zeg. Ik hoop dat India nog mooier en leuker is. Let goed op jezelf en geniet ervan!